Mariah Tg.5

TEMA

Perasaan kasih sayang yang wujud dalam hati manusia hingga melahirkan sikap perihatin
dan semangat tolong -menolong.

PERSOALAN

1. Kegigihan seorang pelajar perempuan menjaga ayah yang sakit atau mengalami
tekanan perasaan .
2. Kegigihan seorang pelajar perempuan mencari perbelanjaan untuk menuntut ilmu.
3. Sikap prihatin guru untuk membantu pelajarnya yang ditimpa malang .
4. Persahabatan yang sejati yang berkekalan pada masa senang atau susah.

WATAK DAN PERWATAKAN

MARIAH

1. Seorang pelajar tingkatan enam yangbBerbudi bahasa
2. Wajahnya bujur sirih.
3. Mengalami nasib yang kurang baik dalam hidupnya. Adiknya, Hillmi terbunuh kerana
dilanggar oleh teksi. Ibunya pula meninggal dunia secara mengejut selepas
berbuka puasa . Ayahnya pula mengalami tekanan jiwa kerana menyalahkan diri
sendiri akibat kematian anak dan isteri.
4. Sangat tabah menghadapi penderitaan hidup.
5. Rajin dan berdikari. Dia membuat kuih dan berniaga di kedai Mak Usu Lijah untuk
mencari nafkah kerana ayahnya sudah tidak berkerja lagi.
6. Penyayang dan berbudi bahasa .Mariah sangat sayang akan ayahnya sehingga dia
saggup menyerahkan wang yang sepatutnya digunakan untuk membeli buku kepada
ayahnya .

PAK CIK BAKAR

1. Ayah Mariah .
2. Dia mengalami tekanan jiwa semenjak kematian anak dan isterinya
3. Imannya dianggap rapuh kerana ia selalu meninggalkansolat.
4. Mudah mengikut perasaan. Dia yang mengganggap dirinya punca anak lelakinya Hilmi
mati dilanggar teksi.
5. Degil atau sukar diberi nasihat .Lebai kudin sudah berkali-kali menasihatinya supaya
meninggalkan amalan suka mabuk .Namun begitu dia tidak mempedulikan nasihat
itu .
6. Sanggup mencari wang dengan cara meminta sedekah .
7. Akhirnya meninggal dunia di hospital akibat dilanggar oleh lori.

CIKGU TINI

1. Seorang guru kaunseling yang mengambil berat tentang masalah Mariah.
2. Sanggup membelikan buku rujukan Ekonomi Mariah bagi membantunya belajar.
3. Menjadi pendorong dan penguat semangat Mariah

LATAR

LATAR TEMPAT

? Di perpustakaan ,di kantin sekolah , di bilik kaunseling , di rumah Mariah,di luar wad
kecemasan .

LATAR MASA

? latar masa pula meliputi waktu pagi, tengah hari dan malam .

LATAR MASYARAKAT

? Masyarakat sekolah iaitu pelajar dan guru. ? Masyarakat yang mementingkan pelajaran.
Contohnya, Cikgu Tini segera membantu Mariah yang merosot pencapaiannya .

? Masyarakat yang prihatin.
Contohnya,Cikgu Tini, Borhan ,dan kawan-kawan Mariah menghulurkan bantuan
kepada Mariah apabila ayah Mariah ditimpa kemalangan jalan raya .

? Masyarakat yang lemah imannya.
Contohnya , ayah Mariah bertindak menurut perasaan setelah kematian kematian anak
dan isterinya . Kesan daripada kegagalan mengawal perasaan itu , dia selalu mabuk
serta sanggup meminta sedekah di stesen bas .

? Masyarakat miskin yang sentiasa dilanda masalah tetapi tabah.
Contohnya , seperti Mariah.


PLOT

? Permulaan - diperkenalkan watak Mariah yang menghadapi masalah sehingga
pelajarannya merosot dan dia dipanggil oleh kaunselor sekolah , Cikgu Tini.

? Perkembangan - digambarkan mengalami konflik jiwa kerana memikirkan ayahnya yang
hidup seolah-olah tidak menentu dan hilang arah setelah kematian anak dan isteri.

? Perumitan - Konflik yang dialami oleh Mariah semakin rumit apabila ayahnya selalu
mabuk untuk melupakan segala masalah. Selain itu ,ayahnya yang tidak bekerja lagi itu
telah meminta sedekah daripada orang ramai di stesen bas.

? Puncak /klimaks - digambarkan ayah Mariah ditimpa kemalangan jalan raya .Mariah
segera ke hospital untuk menziarahi ayahnya.

? Peleraian - digambarkan Borhan berjanji di hadapan Cikgu Tini bahawa dia akan
menjaga Mariah sampai bila-bila.


GAYA BAHASA

1. Bahasa Inggeris. Contohnya ; ballpen
2. Bahasa Arab . Contohnya ; Alhamdulillah , maghrib
3. Simile. Contohnya ; Mariah tersentak seperti tersentuh periuk panas.
4. Peribahasa . Contohnya ; anak emas , kecil hati
5. Metafora . Contohnya ; kegelisahan yang bertali-tali, wajah bujur sirih
6. Personifikasi . Contohnya ; ketika matanya menyambar isi dalam bilik itu ,dia
tersambar mata Cikgu Tini.

7. Repitasi/ pengulangan kata . Contohnya; sahlah Cikgu Tini sudah mengetahui
,sahlah juga Cikgu Tini menjemputnya sekadar untuk mendapatkan keterangan lanjut
,sahlah dia tidak boleh berdalih .

NILAI

1. Kasih sayang . Contohnya ,Mariah sayang akan ayahnya yang tidak menentu hidup .dia
mengawasi pergerakan ayahnya dan memarahi ayahnya kerana meminta sedekah
. 2. Simpati .Contohnya, Edah , sahabat baik Mariah sentiasa bersimpati kepada Mariah
dan dia sanggup memberi bantuan kepada Mariah .
3. Kerajinan . Contohnya,Mariah rajin belajar di samping membuat kuih atau nasi lemak
untuk dijual bagi memperoleh pendapatan .
4. Kesabaran .Contohnya, Mariah sentiasa bersabar menghadapi kerenah ayahnya yang
selalu bertindak mengikut emosi.
5. Keikhlasan. Contohnya , Cikgu Tini ikhlas membantu Mariah.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah bersimpati dan memberikan bantuan kepada orang yang bernasib
malang.
2. Kita hendaklah tabah menghadapi pelbagai dugaan hidup.
3. Kita hendaklah sentiasa ikhlas membantu orang lain
4. Kita hendaklah sentiasa nasihat-menasihati antara satu sama lain.
5. Seorang anak hendaklah berusaha menjaga ayahnya pada setiap masa.
6. Seorang pelajar hendaklah rajin belajar supaya beroleh kejayaan

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © Your Way To Exam