Sajak Derita Pertama Tg.4

Maksud rangkap 1:
penyair memberitahu bahawa Nabi Adam merupakan bapa segala manusia yang tercampak dari syurga setelah melanggar larangan ALLAH agar tidak memakan buah khuldi.

Maksud rangkap 2:
ketika mula-mula tercampak di dunia, keadaan tengah malam, dan baginda tidak tahu yang berlaku dan dia tidak terkata apa-apa

Maksud rangkap 3:
apabila baginda melihat sekelilingnya, perasaan cemas melanda dalam situasi gelap dan ketika awan hinggap di keningnya baginda tidak kenal objek tersebut.

Maksud rangkap 4:
sepanjang malam baginda kebingungan dengan perasaan sedih memikirkan nasib badan yang bersendirian untuk hidup di dunia ini.

Maksud rangkap 5:
sepanjang malam itu juga baginda menyesali perbuatan dengan tangisan sambil memerhati wajah bulan

Soalan pemahaman:

1. Beri maksud rangkap kedua sajak di atas. [ 3 markah]

Jawapan: Maksud rangkap kedua sajak di atas ialah Adam tercampak ke dunia baru pada waktu tengah malam (1 mkh), seterusnya baginda tidak memahami apa-apa yang berlaku ( 1 mkh) dan baginda atidak terkata apa-apa. (1 mkh)

2. Apakah persediaan yang perlu ada pada seseorang itu apabila pergi ke tempat baru? [ 3 markah )

Jawapan: Persediaan yang perlu ada pada seseorang apabila pergi ke tempat baru ialah mempersiapkan emosi agar dapat menghadapi kejutan budaya di tempat baru dengan tenang( 1 mkh), bersedia dari aspek kewangan agar tidak menghadapi kesukaran hidup ( 1 mkh ) dan juga mempersiapkan diri dengan ilmu pengetahuan tentang tempat tersebut ( 1 mkh)

3. Huraikan pengajaran-pengajaran yang terdapat dalam puisi tersebut. [ 3 markah]

Jawapan: Pengajaran-pengajaran yang terdapat dalam puisi tersebut ialah kita hendaklah taat kepada perintah Allah swt misalnya Adam menghadapi situasi tercampai ke dua kerana telah melanggar larangan Allah ( 1 mkh). seterusnya kita hendaklah sentiasa tenang ketika menghadapi kesusahan misalnya nabi Adam berasa cemas apabila tercampak seorang diri ke dunia ini ( 1 mkh). Akhir sekali, kita janganlah terlalu mengikut emosi apabila ditimpa kedukaan misalnya nabi Adam sangat berduka cita kerana terlalu memikirkan masalah yang bakal dihadapi kelak ketika bersendirian.( 1 mkh)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © Your Way To Exam